BESZÁMOLÓ

Az "Otthon az erdőben" című pályázat megvalósulása a Tarjáni Német Nemzetiségi Általános Iskola Héregi Általános Iskolája részéről

Iskolánk tanulóival ismét feladatul tűztük ki környezetünk szépségeinek megfigyelését. Nagyon sok tanuló önállóan nem indul el az erdőbe hegyekbe, hogy megismerje hol élünk. Ezek a kirándulások lehetővé teszik, hogy a gyerekek társaikkal, testvéreikkel, szüleikkel felfedezzék környékünk szépségét.

Az 1. túránk 2012. október 27-én indult. A tanulókon kívül sok felnőtt is jelen volt. 47 fővel a Paprétre mentünk.Útközben az őszi természet színeit, a gombákat, érdekes virágokat csodáltuk meg. A sziklaszirtek mellett elhaladva túravezetőnk Próli Ferenc elmondta, hogy itt fészkel a kerecsensólyom. Nagyon ritka védett madár. Költésekor természetvédelmi őrök védik költőhelyét. A három órás túra után a célállomáson szalonnát sütöttünk. Hazafelé különböző nagyságú makkokat gyűjtöttünk, amelyből technikaórán állatokat készítettünk.

A 2. túránk 2012.november 24-én a hegy tetején emelkedő Tv-toronyhoz és a Fiológia toronyhoz indult. Minden gyermek érdeklődve várta, hogy a torony közelébe érjünk. Útközben a Jusztin pihenőnél megcsodáltuk a vidék panorámáját. Leveleket gyűjtöttünk, amelyből rajz és technikaórán képet készítettünk. A torony a gyerekek számára igazi élmény volt. Természetes nagyságát a faluból egész másképp észlelték. A Tv-torony mellett egy újabb kilátótorony a Fiológia áll. Ide csak a bátrabb tanulók merészkedtek fel. Csodálattal vették észre, hogy a Duna másik partja Szlovákiát érinti és innen is látjuk.

A 3. túránk 2012.december 29-én a falunk közelében lévő Király-kúthoz és tisztásához vezetett. Valamikor Mátyás király vadászott erre, innen ered a névadás. Mivel fontosnak tartjuk a környezetünkben élő állatok, különösen a madarak védelmét, madáreleséget szórtunk el nekik. A kutat nemrég takarította ki az erdészet, hogy jó példát mutassunk, a tisztáson és környékén összeszedtük a szemetet.

A fákra szalonnabőrből, magokból madárkarácsonyt készítettünk.

Sajnálattal vettük tudomásul,hogy a pályázat értékelése elhúzódott. A szükséges pénzeszköz hiánya miatt a madáretető készítése áprilisra maradt. A megvásárolt deszkából a tanulók örömmel eszkábálták össze a madáretetőket / nyitott és zárt /. Nagyon ügyesen lefestették, hogy tartós maradjon több évre. A változékony időjárás miatt a madarak most is örültek az elkészült madáretetőnek, és a finom falatoknak.

Az utolsó feladatunk előadása a madarak ismeretéről és hasznáról 2013.május 3-án valósult meg. Csonka Péter KEMI természetvédelmi főelőadója jól tudta szemléltetni és bemutatni interaktív táblán a környékünkön élő madarakat. A gyerekek érdeklődve figyelték és sok kérdést tettek fel. A tanulók a filmvetítés alapján sok olyan madarat ismertek meg, amelyről csak a tankönyből olvashattak. Érdekes volt a kerecsensólyom ismertetése, amely hegyünkről /Gerecse/ kapta a nevét.Ennek a madárnak, valamint a vándorsólyomnak a fészkelő helyét az első túránkon Pusztamarót után Paprét felé megfigyelhettük. A tanulók szívesen vennének részt madár lesen, amelyet az előadó Naszályon szervez június elején. Néhányan ígéretet tettek, hogy szüleikkel ellátogatnak .

Összességében megállapíthatjuk, hogy terveinket sikerült megvalósítani. A kirándulásokra örömmel jöttek el a gyerekek. A gyönyörű túrákon, a tiszta levegőn jól érezték magukat, valamint az előadáson sok ismeretre tettek szert. A természet iránti érdeklődésük csak növekedett.

Együttműködés, nyilvánosság: A projekt lefolyása során a szülőket is bevontuk az együttműködésbe. Az eseményekről a tanulók rajzokat, képeket készítettek. Néhány szülő fényképet készített. Az elkészült alkotásokat az iskola folyosóján helyeztük el. Szülői értekezleten megmutattuk.

A projekt során vásárolt fényképezőgépet leltárba vettük. Május 28-án értékelést tartottunk a projektről. Az erről készült dokumentációt az iskola és a falu honlapján máj.31-én megjelentetjük. Az eseményekről CD készült.